Nincs gond azzal, hogy …

… a diákok másra is használják a netet, nem csak a munkára?

De van.

Az órai munkánál – pl. Socrative teszt – kevésbé. Amíg mindenki elkészül a teszttel, addig akik már kész vannak, ránéznek a Facebookra, üzenetekre. Legalább hagyják dolgozni a lassabbakat. Ez néhány percet jelent.
A projekteknél más a helyzet. Amikor az egész óra az övék, hogy dolgozzanak, van aki nagyon eleresztené magát ebbe az irányba. Ilyenkor azért rájuk szoktam kérdezni, hogy miért nem dolgozik, segít a többieknek, “a kiírás szerint úgy kell szervezni a munkát, hogy órán mindenkinek legyen mit csinálnia”, igyekszem leszerelni a rossz válaszokat. Másrészt amíg szállítják az eredményeket, rájuk van bízva, hogy hogyan szervezik a munkájukat. És a projekt végén az értékelésnél szembesítem őket a szavazásoknál (Mentimeter) a többiek véleményével a munkamegosztásról.

… a diákok állandóan telefonoznak?

De van.

De ezzel akkor is lenne probléma, ha nem lenne megszokott, hogy nálam (a szakteremben) van net. Sok diáknak van és egyre többnek lesz olyan mobilnetje, amit tőlem függetlenül tud használni. Már van aki inkább a sajátját használja, mert az jobb, mint a wifi. Úgy érzem egyre kevésbé zavarja meg a netezést, ha lekapcsolom a routert, bár nyilván jobb az ingyen net, mint a saját, ami esetleg elfogy (lelassul). Ezt a részét a telefonhasználatnak megbeszéléssel, kéréssel, szabályokkal lehet rendezni. Természetesen vannak osztályok, ahol könnyebb és vannak, ahol nehezebb. Van ahol elég azt mondani, hogy “most tedd le a telefont, figyelj rám, elmondom a továbbiakat és utána megint lehet dolgozni a telefonnal”, vagy “most vége a telefonos munkának” és van ahol jobban meg kell küzdeni ezért. Valószínűleg könnyebb lenne az abszolút tiltás, de nekem nem ez a célom, hanem hogy ésszerűen, kreatívan használjuk a rendelkezésre álló eszközt. 

… várni kell, amíg mindenki felcsatlakozik a wifi-re?

De van.

Az első néhány alkalommal eltarthat egy-két percig. Van akinek el kell magyarázni, hogy a jelszó változtatás miatt törölni kell az előző jelszót és utána lehet beírni az újat. Van akit győzködni kell, hogy ha a többieknek működik, akkor valószínűleg csak elgépelte a jelszót. (És tényleg.) Aztán néhány alkalom után bejáratódik a rendszer és gyorsan megy. 30 fő esetén annyit mindenképpen várni kell, amíg a router kiosztja az IP-ket a telefonokra. Emiatt szoktak panaszkodni, hogy “lassú a wifi”. (Ilyenkor még ezt is meg lehet tanítani … mármint hogy nem a wifi lassú, hanem hogy miért kell egy kicsit várni). 

Van még néhány trükk, amivel lehet csökkenteni a felcsatlakozási időt. Érdemes javasolni a diákoknak, hogy a gyakran használt weboldalaknak hozzanak létre ikonokat a telefon kezdőképernyőjén (vagy egy új oldalon). Olyan ez, mint az appok ikonjai, csak a böngészőben kell csinálni. A Chrome-ban pl. a menüben a “hozzáadás a kezdőképernyőhöz” menüponttal. Így elkerüljük a feleslegesen sok gépelést, egyből a kívánt oldalt lehet indítani. Az én telefonomon ez így néz ki:

Így nem csak a fődomain oldalt lehet belinkelni (socrative.com) hanem közvetlenül a céloldalt (pl. a Socrative csoport /ha van/ oldalát, ahol a diák bejelentkezik. 

… a diákoknak nincs tárhelyük a telefonon új applikációk telepítésére?

De van.

Szerencsére a jó programok, főleg az általam használt teszt és szavazó felületek (Socrative, Kahoot, Quizlet, Quizizz, Mentimeter, Purposegames) böngészőből is működnek. Ilyenkor egy röviden meg lehet emlékezni arról, hogy hogyan lehet a tárhellyel ésszerűen bánni. Erről itt írtam.

… nem minden diáknak van telefonja?

(Otthon felejti (!), lemerülve hozza el, nem működik valamiért stb.)

De van.

Az óra elején végzett tudásfelmérős teszteket egyéni munkában szoktam kérni. (Erről itt írtam.) A készülék problémára úgy készülök, hogy az első órákon felmérem, hány diáknak nincs telefonja és ezen felül még néhányat viszek nyomtatva. 5 db általában elég. (Frissítés: A tanév végére ez a probléma megszűnt, az iskolai tablettel, a régi telefonommal és a tantermi laptoppal meg tudom oldani, ha valakinek épp nincs telefonja, vagy nem működik.)
Az óra közbeni játékos versenyeket jellemzően pár- vagy csoportmunkában szoktam kérni és páronként, csoportonként minden osztályban jut egy telefon. A szavazásoknál, amikor azt szeretném, hogy lehetőleg mindenki véleménye megjelenjen, megpróbálom megoldani, hogy mindenkihez jusson telefon. Ezt a diákok automatikusan is megoldják egymás között, illetve van egy iskolai tablet, amit odaadok és néha még a saját telefonomat is.

… a diákok jobban értenek a telefonhoz?

Nincs (hogy egy ilyen is legyen)

A diákok jelentős része szelfizni, képet megosztani, zenét hallgatni, csetelni tud a telefonjával. Rengeteg új dolgot lehet nekik mutatni, hogy hogyan lehet kreatívan használni a tanuláshoz. És van amit a diákoktól lehet/kell megtanulni. Nyitottnak kell lenni az ötleteikre, javaslataikra, ez nem az a helyzet, amiben a tanár mindig mindent jobban fog tudni.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s