Kedvencek

Dolgozz a jelszóért

Egyik kedvenc módszerem, hogy a diákok az óra első felében párban, kis csoportokban a tankönyvi, munkafüzeti feladatokkal foglalkoznak és a feladatok megoldásai közül választom ki a wifi jelszót. Így aki helyesen megoldja a feladatokat, az tud továbblépni a telefonos munkára (pl. itt vagy itt).
Ennél az eljárásnál több dologra is érdemes figyelni. Egyrészt, hogy ne lehessen előre tudni, melyik feladatból lesz a jelszó, mert akkor egyesek csak azt csinálják meg. Az előre eltervezett időnél hamarabb, csak akkor mondom meg, hogy melyik feladatból lesz a jelszó, ha valaki jelzi, hogy kész vannak. Másrészt ki kell kötni, hogy nem használhatják a mobil netet. Ezt nehezebb ellenőrizni, de úgy lehet, hogy akinek nincs kész az adott feladat (amiből a jelszót választottam), annak nincs joga netezni. Harmadrészt egy idő után érdemes figyelni és segíteni a lemaradóknak, mert nem jó, ha már majdnem mindenki a netes/telefonos feladattal foglalkozik, egy-két pár meg még mindig küzd a jelszóért. Végül az is fontos, hogy csak teljesen egyértelmű feladattal lehet ezt eljátszani. Nekem pl. logikus, hogy ha számok a megoldások (amik pl. fogalmakat jelölnek), akkor nagyság szerint növekvő sorrendben írom le a megoldást. Egyes diákok ilyenkor képesek mindenbe belekötni, de előbb-utóbb ráéreznek a dolog logikájára, meg ha verseny van, a saját érdekében nem húzza az időt felesleges kérdéssel, ha amúgy tudja, hogy a tanár hogy gondolta.

A wifi jelszó birtokában általában versenyfeladat szokott lenni, aminek a nyertese(i) órai munka ötöst kapnak. A versenyfeladatban jó ha az előzőekben megoldott feladatok előkerülnek, mert így azoknak lesz több esélyük, aki az órán rendesen dolgoztak.

Pár-és csoportmunka

Az, hogy párban, csoportokban dolgozunk, már szinte természetes. A dolog érdekességét – amiért írok róla – az adja, hogy hogyan szervezzük a párokat, csoportokat. Ezt első körben röviden össze lehet foglalni: véletlenszerűen. El tudok képzelni olyan helyzetet, amikor nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, de én ezt látom a leghasznosabbnak. Azt szoktam példaként felhozni a gyerekeknek, hogy amikor együtt kell dolgozni valakivel, akkor a legritkább esetben lehet megválogatni a munkatársakat, azokkal kell, akik vannak. Vagyis sokféle emberrel meg kell találni az összhangot és ezt gyakorolni kell. Másrészt úgy érzem, hogy sokkal könnyebben elfogadják a véletlen sorsolás eredményét (amit dob a gép, az van), mint ha én akarnék valakiket összerakni. Velem lehet ellenkezni, a géppel nem (?). Végül azt is tapasztalom, hogy a kicsik (7-esek), akik szigorúan edukáltan (nem koedukáltan) ülnek a teremben, titokban szívesen dolgoznának az ellenkező neműekkel, de ezt “nem lehet felvállalni”. Talán még hálásak is, ha összekeverem őket.
A párok, csoportok létrehozását különböző programokkal végzem. Eleinte a Teamup-ot használtam. Ennek előnye, hogy mobil eszközök nélkül is működik, fel kell vinni az osztálynévsort és lehet vele dolgozni. Viszont pont ez a hátránya is, a felvitt névsor miatt az óra elején kell szerkeszteni, amikor a tanár megtudja a hiányzókat. (Ha projekthez alakítjuk a csoportokat, akkor ez nem fontos, mert a hiányzókat is be kell szervezni.) Ezért találtam ki a TeamWorkTool alkalmazást, amit Mihályi Barnabás tanítványom programozott. Ez a program kifejezettem mobil eszközökre való. Nem kell osztálynévsor, csak azokat szervezi párokba, csoportokba, akik bejelentkeznek a készülékükkel.

Feladatok megosztása

A telefonos online munkához nem csak internet kapcsolat kell, hanem valamilyen csatorna, amin keresztül a diákok megkapják a hozzáférést a feladathoz. Ehhez – tapasztalatom szerint – legalább kétféle lehetőség szükséges. Az egyik egy közösségi csoport (praktikusan Facebook), de lehet online osztályterem is. Ez utóbbi jobb, ha a tanárnak van energiája megszervezni, mert a Facebook-on – bármilyen hihetetlen – nincs fent mindenki. A másik lehetőség a QR kód. A kettő nem üti egymást, mert a linket egyből a telefonon látja, a QR kódot pedig kivetítem. Ha esetleg előfordul, hogy valaki nincs fent a Facebook-on és nincs tárhelye QR kód olvasó letöltéshez, akkor valamelyik osztálytárs átküldi a linket. (Kitalálhatnék ötféle módot, valaki mindenre tud választ – ez ezért nem jó, az meg azért …) Legújabban linkmegosztó oldalak használatával kísérletezem, ha beválik, egyszerűsödik a helyzet.

Az óra menetének gyorsítása

Az állandóan változtatott wifi jelszó egyrészt szükséges a megbízható működés biztosítása miatt, másrészt jó lehetőséget is ad az óra játékosítására (lásd fent: “dolgozz a jelszóért”). Viszont az óra elején valamennyi idő elmegy azzal, amíg mindenki csatlakozik. (Amikor rutinná válik, a csatlakozással megvannak, amíg beírom a hiányzókat.) Erre azt találtam ki, hogy az osztályt – ha van rá lehetőségem – már a szünetben beengedem és megkapják a jelszót. Így az idővel is spórolok és kevesebben késnek, hiszen a wifiért sokan bejönnek a terembe.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s