Az év első órája

Mi ebben az IKT? (kulcsszavak)

órai internet használat, órai okostelefon használat, Chromecast, Elink, Quizizz, GPS

Az eddigi bejegyzésekben leírt ötletek internettel és okostelefonnal megvalósíthatók. Ehhez egy kicsit több kell. (Lásd még itt.)

Mit csináljak az első órán…

… a tanévnyitó napján? Nyilván kis ismétlés, játék, nyári élmények, az év munkájának előkészítése, de kéne valami meglepő, valami újítás, hogy ne csak a megszokott telefonos játékok legyenek. (Az osztályt tavaly is tanítottam.) 

Egy ideje foglalkoztat, hogy ki tudom-e vetíteni projektorral a telefonomat. A kábeles megoldás nem jött össze (bár az egy másik telefon volt … hm, újra ki kell próbálnom), így belevágtam egy Chromecast kísérletbe. Szerencsére a szakteremben lévő projektoron van HDMI csatlakozó. A kísérlet sikerült, a telefont képe kivetíthető, ráadásul nem csak egyes alkalmazások, hanem ténylegesen minden, amit a képernyőn csinálok. És ez volt a lényeg, így bizonyos dolgokat egyszerűbben, gyorsabban meg tudok mutatni, mint hosszasan körbeírni, elmondani, vagy képernyőmentéseket készíteni és azt kivetíteni.

Az óra menete

1) Már előző nap kitettem a Facebook csoportba az idei Elink linkgyűjtő alkalmazást, ahol az új tanévben az órán szükséges linkeket fogom megosztani. (Erről itt írtam.) Kipróbáltuk, hogy működik-e és megkértem, hogy ne a Facebook-ban nyissák meg, hanem böngészőben. (Ennek a jelentőségéről itt írtam.) És a Chromecast használatával egyszerűen meg tudtam mutatni, hogy hol kell a Facebook menüben beállítani, hogy böngészőben nyíljanak meg a linkek. Ezután még annyit kell tenni, hogy a linkgyűjtő linkjét el kell menteni vagy a böngészőben kedvencek közé vagy hozzáadni a kezdőképernyőhöz, hogy mindig kéznél legyen. Ezt is megmutattam a saját telefonomról kivetítve. A linkgyűjtőről elindítottuk a Quizizz-t.

2) Egy 15 kérdéses Quizizz kvízzel ismételtük az előző év végén tanult anyagot. Egyéni munkát kértem, (két pár dolgozott csak, mert nem volt illetve nem működött a telefon.) A Quizizz-t most kezdem újra felfedezni (erről itt írtam).
Itt rögtönöztem egy kicsit, mert bár felkészültem arra, hogy a Chromecast és a laptop között váltogatom a kivetített képet, hirtelen arra gondoltam, hogy megpróbálom az egész órát a telefonról levezényelni. Így a telefonon bejelentkeztem a Quizizz-be és így indítottam el a kvízt. Valószínűleg ezt az eljárás nem fogom megtartani, mert a laptopról a weboldal sokkal nagyobb részletét ki tudom vetíteni. De legalább kipróbáltam.

3) Az óra hátralévő részében egy olyan anyagot vettem elő, amit már régebben tanultunk – a térképismeretet. Ehhez a témához tartozik a GPS működése, használata. Annak idején inkább csak elméletben foglalkoztunk vele és úgy éreztem, hogy ez nem maradhat így. Kivetítettem egy nyári képet, amit a telefonnal készítettem és a telefon egyből kiírta, hogy a kép hol készült. Megbeszéltük, hogy a telefon honnét tudja, hol lehet ezeket a beállításokat megtenni, az engedélyt megadni vagy éppen megtagadni a telefonnak illetve az egyes alkalmazásoknak. Megnéztük, hogy hogyan lehet a galéria menüjéből a kép készítési helyét térképen megjeleníteni. Amit lehetett, kivetítettem a telefonomról. Ezután még mutattam egy alkalmazást (Ultra GPS Logger), aminek az a feladata, hogy folyamatosan írja a megtett utat, amit aztán térképen meg lehet jeleníteni. Erre is mutattam egy példát. Közben próbáltam amellett érvelni, hogy aki egy kicsit tudatosan utazik, annak van igénye arra, hogy később be tudja azonosítani a felkeresett helyeket, vagy csak egyszerűen ne járjon úgy, hogy nem emlékszik, hogy egy fontos képet hol készített. Példát mondtam arra is, hogy bizonyos munkáknál kifejezetten fontos a helyszín pontos dokumentálása.
Végül egy kicsit beszéltünk arról, hogy milyen hétköznapi felhasználása van a telefonos GPS-nek (pl. útvonaltervezés).

Óra végén rákérdeztem, hogy ismerte-e már valaki a fényképek ilyen módon való térképi megjelenítését, de csak egy jelentkező volt. Még annyit kellett volna, hogy mindenki próbálja ki ezt a saját telefonján, de elbeszélgettük az óra végét. Majd jövő óra elején még ránézünk.

Alkalmazások, programok

Elink, Quizizz

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

