Légkörzés

Mi ebben az IKT? (kulcsszavak)

órai internet használat, órai okostelefon használat, Socrative, filmrészlet, animáció

Az óra elején a szokásos Socrative tesztet írtuk az előző órai anyagból (légnyomás, szél kialakulása).

Az új anyag elején ismételtük az időjárási és éghajlati elemeket. Itt érkezik el az idő, amikor (reményeim szerint) mindenkinek világos lesz, hogy miért kértem sorban tudni ezeket (napsugárzás, hőmérséklet, légnyomás, szél, páratartalom, csapadék). Bár már a múlt órán, a szél kialakulásánál is fontos volt, hogy ez a logikája a dolognak, most egy tényleges széltípusnál, a globális szeleknél használjuk is ezt a tudást.

A időjárási és éghajlati elemek közül a szelekkel foglalkozunk a legtöbbet, ezért a típusok (globális, kontinentális, helyi, légörvények) előzetes tisztázását is fontosnak tartom, a sorrendet pedig azért, mert nem a könyv szerint haladunk.

A légkörzés tárgyalását egy filmrészlet megtekintésével kezdtük. Egyik kedvenc, órán sokat használt sorozatom a BBC Wild Weather sorozatból (a Donal MacIntyre-féle változat) a Szél epizódból néztük meg a témához kapcsolódó részt (kb. 5:45-től 10:15-ig).

 

Ezután megbeszéltük, hogy mit láttunk, mi miért és hogyan történik. Felelevenítettük a 7-ben tanultakat, pl. hogy a passzát szél keleties és hogy ezek szerint a légnyomáskülönbségen kívül kell lennie még egy erőnek, ami befolyásolja a szél irányát. Mivel a csillagászati anyagban, a Föld forgásánál tanultuk a Coriolis (eltérítő)-erőt, volt akinek eszébe jutott. Ennek illusztrálására értelmeztünk egy animációt (a felsőt a weboldalon).

Miután tisztáztuk a légkörzés elméletét, együtt megoldottuk a munkafüzeti feladatokat (Mozaik 48-49/1, 2, 3). Ha önálló (vagy pár)munkában kérem, akkor valószínűleg, nem készül el óra végére, mert a 2-nak a rajzos része tapasztalatom szerint elég nehéz, így viszont hogy együtt csináltuk még maradt idő az óra végén egy Socrative SpaceRace-re.

Tapasztalatok

Ez az óra elég feszített, nem minden osztályban megy végig. A légkörzéses feladatot mindenképpen megbeszéljük (mf. 48/2.) és ha kimarad valami, azt kérem írásbeli házi feladatnak.
A szelek kialakulása, működése magyarázatot igényel. Bármennyire is szeretném, hogy sok önálló munkát végezzenek, ha azt akarom, hogy megértsék, többet kell szerepelnem.
A diákok a visszajelzések alapján nagyon szeretik a jól eltalált filmeket, filmrészleteket. 

Alkalmazások, programok

Socrative

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s