Magyarország földtana

Mi ebben az IKT? (kulcsszavak)

órai okostelefon használat, órai internet használat, Socrative, QR kód, Teamup

Ezt az órai munkát az OFI 8-os tankönyv és munkafüzet “Véd vagy korlátoz a hegykoszorú?” című leckéjéhez készítettem. Az osztály 8-os.

Az óra menete, munkaforma

1.) Az óra elején volt 10 perc topográfia számonkérés.

2.) Utána néhány percben elmondtam a tervemet, ezt vázlatosan felírtam a táblára. Részletesen a lásd a feladatoknál.

photo_20161117_142743

Ezt a táblaképet utólag írtam, mert az eredetit letöröltem. A munka megkezdése előtt értelmeztük a feladatot, a tábla csak emlékeztetőnek van, a legfontosabbakat kiemelve. (mf = munkafüzet, tk = tankönyv, 10 = 10-es nem kell)

3.) Az osztályt sorsolással csoportokba osztottam a Teamup használatával. A csoportok kialakítását élőben mutattam az osztálynak, mert mindig izgalom forrása, hogy ki kivel lesz. A sorsolást a terv értelmezésének a végére hagytam, mert ezután már nehéz visszanyerni a figyelmüket, ez egy jó pillanat azt mondani, hogy lehet kezdeni a munkát.

nevtelen-2

A munkaformában nem voltam biztos, először pármunkának gondoltam, végül a három fős csoportoknál maradtam. (Az aznapi létszám miatt, ahogy a képen látható, lett egy pár is.) A ténylegesen elvégzendő munka nem volt nagy, azért döntöttem mégis a három fős csapatok mellett, mert a feladat kreatív része és az esetleges technikai problémák miatt ez tűnt megfelelőnek. Az elképzelés végül is jó lett, az óra vége előtt 5 perc körül végeztek a legtöbben.

Feladatok

A feladatokban az a trükk, hogy egymásra épülnek. A második csak az első eredményével kezdhető el, a harmadik pedig csak a másodikkal lehet hibátlan. A “viszont trükk” , ha a diák a saját mobil netjével egyből ugrik a második feladatra, de nem jött gyanúsan hamar egyik csoport sem.

1.feladat: munkafüzet 18/1, tankönyv használatával. A feladat megoldása a wifi jelszó, a 10-es szám kivételével. (A feladatban a jellemzők számait kell beírni egy láncba, erről a számsorról van szó. A 10-est azért hagytam ki, mert a lánc alakja miatt nem lett volna egyértelmű, hogy 1 0 vagy 0 1 sorrendben kell írni a számokat. Bármilyen körültekintően tervezek és fogalmazok, mindig tudnak valamit kérdezni és néha még jogos is. 🙂 )  A diák onnét tudja, hogy helyes a megoldása, hogy tud csatlakozni a wifin keresztül az internetre.

2. feladat: munkafüzet 18/2, az általam megadott segédlet használatával. (Erre azért is szükség volt, mert a tankönyv alapján nem lehet megoldani a munkafüzeti feladatot. Meg így izgalmasabb.) A segédlet egy QR kódba kódolt, interneten elérhető  pdf dokumentum:

magyarorszag_foldtana_qr

A QR kódot már korábban használtuk wifi csatlakozásra (a wifi jelszó volt kódolva). Ezen a ponton néhányan reklamáltak, hogy nincs QR kód olvasójuk, de csak annyit kellett mondanom, hogy “van interneted”. A másik technikai probléma, hogy a fenti QR kódban lévő link egy pdf dokumentumra mutat, ezt sem tudta a többség automatikusan megjeleníteni, de a többnyire itt már tudták, hogy internettel meg lehet oldani a feladatot.

3. feladat: A Socrative Space Race teljesítése. Ez a feladat a 2. munkafüzeti feladat és a tankönyv alapján oldható meg. Az alábbi kép a verseny eredményét mutatja. Látható, hogy 9 csapat jutott el a verseny elkezdéséig és két csapat ért el 100%-ot.

nevtelen-1

A győztesnek órai munka ötöst adtam, ezt előre megígértem és amikor az első csapat beért, mondtam, hogy kap a második is, hogy fenntartsam a még dolgozók lelkesedését.

A megoldás menete vázlatosan

1. feladat megoldása, ezután lesz internet hozzáférése. Tud letölteni QR kód olvasót és pdf megjelenítőt, illetve le tudja tölteni az internetes segédletet. A 2. második feladat megoldása közben/után indítom a Socrative versenyt, legkésőbb amikor a leggyorsabban dolgozó csoport kéri. Csak a célba ért, tehát 100%-ot szerzett csapat nyer, tehát nem a kapkodást, hanem a megfontolt munkát részesítem előnyben.

Terveim

Bár elvileg felkészültem arra, hogy ha valaki nagyon elakad az elején, annak is megadjam a továbblépési lehetőséget, egy csapat sikeresen “eltitkolta”, hogy nincs meg az internet hozzáférésük és leragadtak az elején. (A saját netet nem vetették be.) Tehát jobban kell figyelnem, hogy melyik csapat hol tart és átlendíteni őket, ha nagyon elakadtak valahol.
Az elején ki kell kötni, hogy a saját netet nem szabad használni.

Források

http://egyetemi.hu/

Alkalmazások, programok

Socrative
QRcodemonkey
Teamup

