Korfa projekt

Mi ebben az IKT? (kulcsszavak)

órai internet használat, órai okostelefon használat, diákok blogot készítenek

Előzetes

Ez volt az első olyan projektem, amihez igen részletes kiírást készítettem, viszont utána megpróbáltam a diákokat (csoportokat) “magukra hagyni” és csak olyasmiben segíteni, amit valóban nem írtam le. Összességében jól sikerült, szép eredmények születtek, csak az értékelési elképzelésemmel nem vagyok elégedett.

A projekt kiírása

A diákok az alábbi szöveget kapták meg a projekt első órája elején. A szövegen az eredetihez képest kicsit változtattam, a diákok kérdései alapján próbáltam érthetőbbé tenni a feladatot. Az időbeosztás leírása sem az eredeti, az “1. óra, 2. óra” helyett tényleges dátumok szerepeltek. Az osztály 10-es. A “poszt”-ra utalás az osztály Facebook csoportra vonatkozik. Órán, az általam megosztott wifin keresztül, az okostelefonjukat használva kereshettek az interneten.

*** A diákoknak kiadott anyag kezdete ***

Téma: Népességföldrajz, korfa projekt

Először olvasd el, mielőtt nekiesel fejetlenül!

Feladat: Keressetek az interneten olyan korfákat, amelyekkel szemléletesen lehet bemutatni (legalább) két alapvető korfa típust! A korfák konkrét országok korfái legyenek! Mutassátok be ezen két ország népességének múltbeli és várható jövőbeli alakulását több korfával! Értelmezzétek, értékeljétek az országok népességének múltbeli és várható jövőbeli alakulását! Tegyetek javaslatokat a népesedési problémák megoldására!

Együttműködés: Alakítsatok 3-4 fős csoportokat. A csoportlétszámtól eltérni nem lehet. Javaslom, hogy a csoportok kialakítása előtt vegyétek figyelembe a feladatot és az alább leírt elvárt eredményeket is. Tervezzétek meg a munkát, osszátok el a feladatokat! A csoportokat a feladat kiírásától (mostantól) kezdve lehet küldeni nekem, de minden tagnak bele kell egyeznie a csoporttagságba. Ehhez a poszthoz hozzászólásban kell küldeni a csoporttagságot, utána változtatni nem lehet.

Eredmény 1.: POSZTER A poszter legyen szóbeli magyarázat nélkül értelmezhető. Legyenek feltüntetve a készítők és a felhasznált források! A poszter elkészítéséhez lehet anyagot kérni tőlem írásban az 1. óra végéig. A poszter tartalma, kinézete kötetlen, de a feladat valósuljon meg.

Eredmény 2.: BLOG Készítsetek egy blogot, ahol szerepel a feladat, a munkamegosztás (a név lehet csak keresztnév, becenév, ha nem szeretnétek a neveteket feltüntetni), a tapasztalatok és a poszterről egy jó minőségű kép, (illetve bármi egyéb, ami a feladathoz köthető és fontosnak tartjátok). Véleményt is írhattok, pl. érdekes volt-e a feladat, túl sok, vagy túl kevés volt az idő. Írjátok le, hogy milyen segítséget vettetek igénybe, beleértve a forrásokat is. Itt érdemes felhasználni a dokumentálás eredményeit.

Javasolt segédeszközök: internet, számítógép, okostelefon, tankönyv, munkafüzet.

Dokumentálás: folyamatosan jegyzeteljétek a munka közbeni tapasztalataitokat, problémáitokat, sikeres probléma megoldásaitokat, mindent, amit a feladat megoldása közben tanultok, legyen az technikai (számítógépes, internetes, mobiltelefonos) vagy szakmai (népességföldrajz).

Értékelés: Egymás posztereit és blogjait értékelitek titkos szavazással, 1. 2. 3. helyezettet jelölhettek meg. Az én értékelésem szempontjai:

Minden eredmény időre elkészül (5)
Az eredmény két fő része közül az egyik teljesen, a másik csak részben készül el (4)
Az eredmény két fő része csak részben készül el (3)
Az eredmény két fő része közül csak az egyik készül el (2)
Az eredmények egyik része sem készül el (1) 

Egy jegy levonás jár a források hiányáért.

Az ilyen típusú értékelésről itt egy későbbi tapasztalat.

Időbeosztás: csoport alakítás, tervezés, feladatok elosztása, anyaggyűjtés 1. óra végéig. Poszter elkészítése a 2. órán. Értékelés a 3. órán. Előadás, prezentáció nem lesz, csak megtekintés.

Dolgozni nem csak az órán lehet/kell, a munka egy része házi feladat!

Bármilyen probléma, vita esetén az itt leírtak szerint járunk el. Ha olyan probléma merül fel, ami nem dönthető el az itt leírtak alapján, akkor én döntök.

*** A diákoknak kiadott anyag vége ***

Eredmények

Poszterek

A képek nagyíthatók.

Blogok (nem mindegyik valódi blog)
A linkek azóta megváltozhattak.

https://korfablog.wordpress.com/2016/10/26/korfak/
https://sites.google.com/site/foldrarzblog/
http://flodove-foci-hu.webnode.hu/
http://diak.budai-rfg.sulinet.hu/~szabo-kovesb_15hr/Korfa-csoportmunka.htm
http://korfa-project.webnode.hu/
http://focikorfak.tumblr.com/
http://korfak.webnode.hu/
http://focibeszamolocsapat410hr.webnode.hu/ 

Tapasztalatok

Ez volt az első projektem az osztállyal.

A kiírás első megjegyzése, “Először olvasd el, mielőtt nekiesel fejetlenül!” nem alaptalan és mint kiderült (például a poszter hozzávalók igénylési lehetőségnél – lásd alább) fontos gyakoroltatni, hogy a feladatokat nem csak elolvasni kell, hanem megérteni és a leírtak szerint eljárni.

A csoportok kialakítása gyorsan megtörtént. Valójában még előző este kitettem az osztály csoportba a fenti tervet és voltak akik már akkor elküldték a csoporttagságot. Egy csoport nem küldte el a felületen a tagok neveit. A csoportok kialakítása számomra egyértelműen baráti alapon történt és mint utóbb kiderült egyáltalán nem vettek figyelembe praktikus szempontokat. Egy hármas csoportból ketten külföldi cserediákokat fogadtak és bár tudták előre, hogy nem lesznek itt az órák egy részén, egyedül maradt a harmadik csoporttag. Egy csoport az első órai hiányzókból állt össze, őket én kértem meg, hogy – mivel nincs más lehetőség – legyenek együtt.

Az első órán sok kérdés volt, de a legtöbbre csak annyit válaszoltam, hogy olvasd el a kiírást, mert benne van. Az egyik lényeget érintő kérdés az volt, hogy “akkor vagy blog vagy poszter?”. Én nem érzem félreérthetőnek, hogy nincs választási lehetőség.

Volt egy csoport, akik papíron szépen elkészített munkamegosztást vázoltak maguknak.

Hat nappal később, a második óra előtt jött valaki, hogy “nem értem mit kell csinálni”, de mivel ő az egyedül hagyott csoporttag, ez csak segélykiáltás volt. Elmondtam mindhármuknak, hogy (bár értem, hogy fontos a barátság a közös munkában), nem jól állították össze a csoportot. A magányos tag végül csökkentett feladatot kapott, csak a posztert kellett elkészítenie. (A másik két tag ugyan készíthette volna a blogot, de a vendégfogadás körüli elfoglaltságaikra hivatkozva ettől eltekintettem.)

Bizonyos információkat a projekt közben osztottam meg az osztállyal. (Nem azért, mert így terveztem, hanem mert nem jutott előbb eszembe. Bár így is elég hosszú a projekt leírása, úgyhogy máskor sem akarok ennél többet írni.) Ilyen volt pl. hogy ők bizonyos értelemben versenyeznek, de nem tilos segíteni a másik csoportot. Rájuk bíztam, hogy kérnek illetve adnak-e segítséget egymásnak, találják ki, üzleteljenek stb.

A 32 fős osztály 9 csoportot alkotott. Ebből mindössze 3 csoport kért időben hozzávalókat a poszterhez. A második órán több csoport is jött, hogy akkor ők is kérik pl. a csomagoló papírt, de ők nem kaptak. Azt a lehetőséget ajánlottam fel, hogy -1 jegyről indulnak és akkor adok, de ezzel senki nem élt. Következő alkalomra beszerezték amire szükségük volt. Nem könnyű ezt a részét betartani a kiírásnak, de a legfontosabb szempontom az volt, hogy ha életképesnek tűnik a terv akkor tartsam magam hozzá. Ha elkezdek kivételeket tenni, akkor borul minden.

A második órán készültek a poszterek. Volt olyan (hiányzás miatti) csonka csoport, ahol valószínűleg nem sok érdemi munka történt, mert nem tervezték meg előre, hogy ilyen esetben mi legyen, a hiányzóval/hiányzókkal pedig nem vették fel a kapcsolatot. Több csoportnál elmélyült poszterkészítés történt, rajzoltak, ragasztottak, volt aki már az óra elején hozta a nyomtatott posztert. Bár próbáltam szigorúan tartani magam a kiíráshoz (hogy csak az értékelős órán értékelek), aki kérdezett, vagy késznek gondolt posztert mutatott, ott felhívtam a figyelmet a hiányosságokra. (Ez persze nem értékelés. Arra voltam kíváncsi, hogy a lehető legkevesebb segítséggel, mire jutnak.)

A blog készítésen néhányan fenn akadtak, hogy akkor ezt hogy is képzelem. Volt aki még a “fizessünk érte?” gondolatot is bedobta. Nekik annyit segítettem, hogy ingyen és néhány kattintással kell blogot létrehozni, de a többit találják meg maguk. Végül nem mindegyik “blog” lett blog, de a weboldalak elkészültek.

Értékelés

Az értékelős órán a poszetreket kiállítottuk a teremben. Az alábbi pontozólap használatával mindenki értékelte az összes posztert, a sajátját is. Előre megmondtam, hogy a jegy nem az ő értékelésükön múlik, ez inkább egy próba, hogy mennyire lesz reális (az enyémhez hasonló) az értékelésük. A segédletben a csapatok posztereinek a száma és az előre megadott szempontok voltak megadva. A konkrét módszert rájuk bíztam (pl. csak + és -, vagy “osztályzatok”) és lehetett külön szubjektív szempontot is hozzá tenni. Miután mindannyian végig néztük és értékeltük a posztereket, elmondtam a saját értékelésemet. A cél az volt, hogy lássák, hozzám képest ők maguk hogyan értékeltek, megtalálták-e a posztereken a kötelező tartalmi elemeket. Sok reklamálás nem volt, elfogadták az értékelésemet.

A poszterek értékelő táblázata (a csoportok feltüntetése nélkül)

vagolap03

Az X az adott szempont teljesülését jelenti. A legtöbb esetben ezt egyértelműen el tudtam dönteni. Két helyen szerepel 1/2 és egy helyen egy megjegyzés.

A legnehezebb a “Tegyetek javaslatokat a népesedési problémák megoldására!” rész volt. Néhány csoport csak megismételte a problémát (sok az újszülött – csökkenteni kell a születések számát, vagy kevesen születnek – növelni kell a születések számát).

A másik jellemző probléma a források feltüntetésének hiánya. Ezzel kapcsolatban azt kellett hangsúlyoznom, hogy a “Google” és az “Internet” nem forrás.

A blogok értékelő táblázata (a csoportok feltüntetése nélkül)

vagolap02

A “másolva” azt jelenti, hogy csak átmásolták a kiírásból az én szövegemet, nem fogalmazták meg, hogy mi volt a feladat.

Összesített értékelő táblázat

vagolap02

A projekt zárása

A projekt utolsó óráján kivetítettem a fenti összesített táblázatot, mindenki láthatta az eredményeket. Volt néhány hozzászólás, javaslat (pl. legyen egyértelműbb, hogy hogyan kell megadni a hivatkozásokat). Az a javaslat is elhangzott, hogy nem mondjam azt, hogy “le van írva a kiírásban”, hanem válaszoljak rendesen. Erre válaszként amellett érveltem, hogy ezt így tartom igazságosnak, mármint hogy mindenki ugyanannyi segítséget kap és amúgy is gyakorolni kell a szövegértést és a feladatok pontos megoldását.

Kivetítettem és a blogokat, mert egymásét még nem látták és egy pár szóban értékeltem mindegyiket.

Ami nem a kiírás szerint történt

A poszterek értékeléséhez menet közben készítettem a fenti értékelőlapot.
A titkos szavazást egymás munkájának értékelésére csak egy későbbi projektben tudtam megvalósítani, de azóta gyakran használom.

Terveim

Legközelebb megpróbálom a véletlenszerű csoportalakítást.

Jobban kell figyelnem az időzítésre, ne legyenek előre látható, nagy létszámú hiányzások (csereprogram, iskolán kívüli programok stb.).

A határidőket még pontosabban kell megadni. A blogra csak a dátumot adtam meg (azt nem, hogy pl. az órán már meg kell lennie), bár nem baj, hogy így alakult, mert órán lefényképezték a posztereket és még volt idejük este feltölteni a képeket.

Egyértelműbben kell megfogalmaznom, hogy mi kell és mi lehet. A blogra a vélemény és a dokumentálás nem volt kötelező (ezért nem is számítottam be az értékelésnél). A dokumentálás valójában csak a többi pont megvalósulását segíti, de a véleményt érdemes lenne határozottan kérni, mert kíváncsi vagyok, hogymit gondolnak a feladatokról. Szerencsére a többség írt, a blogokon elolvashatók … egyelőre.

Megpróbálok olyan feladatot kitalálni, hogy a posztereket további feladatok elkészítéséhez, megoldásához kelljen használni.

Az értékelést át kell alakítani. Mint utólag rájöttem, egészen különböző minőségű munkák kerülnek ugyanabba az értékelési kategóriába a kiírásom alapján.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

